Cover van CRESCENT CITY BLUES in 1956 - invloed op Folsom Prison Blues, toen enkel B-kant van So Doggone Lonesome, later n°1 C&W als centrale song op livealbums At Folsom Prison ('68) en At San Quentin ('69); Johnny raakte lyrisch geïnspireerd door de film Inside The Walls Of Folsom Prison die hij tijdens zijn legerdienst in Duitsland zag
Cover van BLUE YODEL in 1956 - in top 5 C&W hit Folsom Prison Blues, n°1 C&W in '68; Christophe Vekeman in zijn biografie van Johnny Paycheck stelt terecht dat de fameuze regel "I shot a man in Reno just to watch him die" een lel van een precedent heeft in de tekst van T For Texas, meer bepaald in de strofe: I'm gonna buy me a pistol just as long as I am tall, Lord, Lord, I'm gonna shoot poor Thelma just to see her jump and fall
Cover van I'M GOING TO MEMPHIS in 1959 - als Going To Memphis voorafgegaan door toneelstukje waarbij hij - zoals altijd wanneer het over gevangenen gaat - de rol van de underdog aanneemt
Cover van ONE MORE ROUNDER GONE in 1962 - idem en in '94 A1 op American Recordings en met Kate Moss in de clip; een zin als: "First time I shot her, I shot her in the side, Hard to watch her suffer but with the second shot she died" moet alvast niet onderdoen voor de beeldspraak in "I shot a man in Reno just to watch him die"
Cover van TROUBLESOME WATERS in 1964 - crediting Maybelle Carter, haar man Ezra en Dixie Dean
Cover van WHO'S GONNA BUY YOU RIBBONS (WHEN I'M GONE) in 1964 - als Understand Your Man; n°1 C&W en eveneens gebaseerd op Scarlet Ribbons For Her Hair/Don't Think Twice It's All Right; later brengt hij van dit laatste trouwens zijn eigen versie uit
Cover van TWENTY FIVE MINUTES TO GO in 1965 - op Ballads Of The True West Vol 1, achteraf ook live At Folsom Prison; nam achteraf ook A Boy Named Sue op van Shel Silverstein
Cover van WALL, The in 1965 - ook weerhouden voor zijn live lp At Folsom Prison en voor zijn Murder comp
Cover van WILL THE CIRCLE BE UNBROKEN (BY AND BY) in 1968 - zingt Will The Circle Be Unbroken in Daddy Sang Bass, n°1 C&W met o.a. de Carter Family op backing vocals
Cover van JOHN HENRY BLUES in 1968 - als The Legend Of John Henry's Hammer; outtake At Folsom Prison
Cover van DARLIN' COMPANION in 1969 - live at San Quentin samen met June Carter
Cover van SIX WHITE HORSES in 1969 - demo: zou dat toen nooit hebben uitgebracht in concurrentie met de versie van zijn broer; opgespaard voor zijn From Memphis To Hollywood Bootleg Series Vol. II
Cover van WANTED MAN in 1969 - n°1 US, at San Quinten
Cover van SUNDAY MORNING COMING DOWN in 1970 - n°1 C&W; echt gebeurd: Kris Kristofferson die met zijn helicopter (dat was zijn beroep toen) in de tuin van Johnny landde speciaal om hem dit te laten horen; Cash was niet thuis maar zijn aandacht was gevestigd; CBS probeerde Cash ervan te weerhouden "wishing Lord that I was stoned" te zingen, zonder succes; zo zong hij het zelfs tijdens zijn TV show
Cover van HELP ME in 1973 - in film The Gospel Road; ook titelnummer Jesus Was A Capricorn werd daarin gebruikt; ook een van Johnny's laatste opnames bij Rick Rubin voor American Recordings
Cover van I'M JUST AN OLD CHUNK OF COAL in 1979 - op dubbel gospel album A Believer Sings The Truth, oorspronkelijk uitgebracht op eigen label (Cachet), toen Columbia niet erg enthousiast bleek; Johnny doet ook Shaver's If I Give My Soul op de postuum uitgebrachte box set Unearthed met outtakes van de Rick Rubin sessies; dat is ondertussen ook gecoverd door Tom Jones
Cover van MEMORIES ARE MADE OF THIS in 1996 - speelde dit ook live in zijn begindagen, waardoor Jack Clement geïnspireerd raakte voor Guess Things Happen That Way (n°1 C&W in '58)
Cover van GET ON BOARD in 2003 - met Nick Cave als Cindy Cindy
Cover van FOR THE GOOD TIMES in 2003 - uit op Ain't No Grave (American VI); dat hij het nooit eerder opnam, wellicht met het idee: die bewaar ik voor het laatst!