Artiest: Jimmie Rodgers
Auteur: Jimmie Rodgers
Label: Victor
Jaar: 1927
De eerste in een reeks van twaalf blue yodels, later ook als Blue Yodel #1 aangeduid, maar meest bekend (en gecoverd) als T For Texas; het nummeren van zijn Blue Yodels was een idee van zijn ontdekker Ralph Peer. Jodelen was Jimmie Rodgers' handelsmerk. Niemand die zo geïmiteerd werd terwijl er niets boven the real thing ging. Jimmie was de eerste zuidelijke hillbilly die in heel Noord-Amerika populair werd. Men noemde hem de "Vader van de Countrymuziek" ondanks een carrière die amper 6 jaar duurde. Ontdekt tijdens de fameuze Bristol-opnamesessie in 1927 die ook de Carter Family lanceerde. Ook toen nam hij al een gejodeld liedje op, waarna hij door de mensen van Victor werd aangemoedigd in die richting door te gaan. Zijn eerste Blue Yodel was meteen al raak, nu eens niet in grote steden aan west- en oostkust maar overal in het land, bij gewone mensen, boerenmensen die hun inkopen deden in de plaatselijke general store en daar dan - volgens de legende - nooit buiten gingen zonder de laatste plaat van Jimmie Rodgers, depressie of geen depressie.
Covers:
Cliff Carlisle [als T For Texas]
Johnny Cash [in top 5-C&W-hit Folsom Prison Blues, n°1 C&W in '68; Christophe Vekeman in zijn biografie van Johnny Paycheck stelt terecht dat de fameuze regel "I shot a man in Reno just to watch him die" een lel van een precedent heeft in de tekst van T For Texas, meer bepaald in de strofe: I'm gonna buy me a pistol just as long as I am tall, Lord, Lord, I'm gonna shoot poor Thelma just to see her jump and fall]
Memphis Slim [met Willie Dixon en Pete Seeger]
Everly Brothers [als T For Texas]
Waylon Jennings [idem]
Van Morrison [in Foggy Mountain Top]
Lynyrd Skynyrd [als T For Texas]
Molly Hatchet [idem]
Dwight Yoakam [idem]
Sonny Burgess [op The River Of Song]
De lijn "T for Texas, T for Tennessee" komt uit Lonnie Johnsons Kansas City Blues, een take-off van Jim Jacksons Kansas City Blues, één maand voor Jimmie Rodgers. Heeft ook een lijn uit Papa Charlie Jacksons The Faking Blues ('25): "I can get more women than a passenger train can haul", wat of zich van geslacht is veranderd sedert Bessie Smiths versie ('24): "I can get more men than a passenger train can haul" uit Ticket Agent, Ease Your Window Down (toegeschreven aan Spencer Williams).
Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:
Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)