Artiest: Standard Quartette
Auteur: Stephen Foster
Label: Berliner
Jaar: 1894
Wat bekend stond als doowop een halve eeuw geleden en als hiphop tegenwoordig, heette barbershop in de Belle époque. Elk label van betekenis had toen zijn eigen barbershop quartet in de charts: het Edison Male Quartet bij Edison uiteraard, het Haydn Quartet (met Harry MacDonough) bij Victor, het Peerless Quartet (met Henry Burr) en het Standard Quartette (die ook de oudste Swing Low Sweet Chariot opnamen - zie daar) bij Columbia.
Covers:
George McNeice [kornetsolo]
Harry MacDonough [was lid van het Standard Quartette]
Haydn Quartet [min of meer het Edison Male Quartet toen het niet langer voor Edison opnam]
Arthur Pryor [trombone solo]
Randy Newman [zie noot]
John Prine [op Stephen Foster-tribute Beautiful Dreamer]
Officiële staatssong van Kentucky sedert 1928, geschreven in 1853 door de legendarische Stephen Foster, ook bekend van Oh Susanna en The Old Folks At Home. Foster schreef dit na een kort verblijf in het huis van zijn neven in Kentucky en bovendien vanuit het standpunt van een slaaf die naar zijn familie verlangt nadat die verkocht is. Kentucky was net als Virginia en Maryland een staat waar slaven werden 'gefokt' om en masse verkocht te worden aan katoenplanters of in dit geval suikerrietplanters uit the Deep South. De meeste versies slaan trouwens de duidelijkste strofe hieromtrent over: "The head must bow and the back will have to bend, Wherever the darkey may go; A few more days and the trouble all will end, In the field where the sugar-canes grow". Vaak legden die slaven te voet en aan elkaar geklonken de weg af naar hun bestemming (Texas, zuid Louisiana), met het valse idee dat hun lijden vast slechts tijdelijk is. Originele titel: Poor Uncle Tom, Goodnight verwijst naar Harriet Beecher Stowes' toen net verschenen bestseller De Hut Van Oom Tom (1852), waarvan de plot ook in Kentucky is gesitueerd. De titel van de song werd trouwens aangepast door de uitgever om verwarring met de roman uit de weg te gaan, terwijl de duidelijkste strofe met verwijzing naar die slaven-invalshoek in veel versies gewoon is weggelaten. De bijna gelijknamige Randy Newman-song Old Kentucky Home (zie daar) is niet exact hetzelfde maar is toch duidelijk geïnspireerd door deze klassieker. Newman heeft trouwens iets met die Stephen Foster; zie: Oh Susanna.
Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:
Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)