Cover van JOHN HARDY in 1940 - als Tom Joad, een van zijn Dust Bowl Ballads; geschreven in het appartement van Alan Lomax na het horen van de Carter Family-versie
Cover van LONESOME ROAD BLUES in 1940 - als Goin' Down The Road Feelin' Bad voor Alan Lomax; ook in film Grapes Of Wrath; schreef het toe aan een weggelopen slaaf; in '50 als Blowing Down This Old Dusty Road voor Asch
Cover van THAT LONESOME VALLEY in 1940 - L.o.C.-opname voor de microfoon van Alan Lomax
Cover van SEE THAT MY GRAVE IS KEPT CLEAN in 1940 - zelfde melodie in Vigilante Man (heeft ook eigen entry) en in '44 in Lonesome Day
Cover van TALKING BLUES in 1940 - zelfde aanpak in Talking Dust Bowl Blues voor Victor nadat hij het eerder had gespeeld voor de microfoon van Alan Lomax; Woody was een prater en een goeie, getuige die gesprekken met Alan op de Rounder-cd Library Of Congress Recordings; vaak hanteerde hij dan ook spreektaal in zijn songs (onder invloed van Robert Lunn)
Cover van LORD DON'T YOU KNOW I HAVE NO FRIEND LIKE YOU in 1940 - weer een andere tekst (een van zijn Dust Bowl Ballads) maar melodisch duidelijk door The Carter Family geïnspireerd als I Ain't Got No Home In This World Anymore
Cover van TALKING BLUES in 1941 - zelfde melodie (voor zover je over melodie mag spreken in een talking blues) in Talking Columbia en Washington Talkin' Blues, twee van de vele songs geschreven in opdracht van de Bonneville Power Administration, de elektriciteitsmaatschappij die de Grand Coulee Dam uitbaatte op de Columbia Rivier en die het hele noordwesten van de States van elektriciteit moest voorzien; Woody, de volksvriend, werd erbij gehaald om plaatselijke boeren het nut van elektriciteit te doen inzien; dat was toen nog iets nieuws en zijn slagzin werd: "Het loopt langs alle kanten en het is nog goedkoper dan regenwater" (zie ook: Oregon Trail en Grand Coulee Dam)
Cover van STEWBALL in 1944 - eigen lyrics en melodie; naast een meer orthodoxe versie samen met A.L. Lloyd, Ewan MacColl & Roy Harris
Cover van I'M NINE HUNDRED MILES FROM HOME in 1944 - als Nine Hundred Miles in Ballad Opera The Martins And The Coys (geproduceerd door Alan Lomax); in '46 ook als Train #45; nam ook Grayson & Whitters Wreck Of The Southern Old 97 op, Grayson & Whitters Sally Goodin' en een 900 Miles
Cover van CAN I SLEEP IN YOUR BARN TONIGHT MISTER in 1944 - idem; tijdens de late thirties ook al als Jarama Valley, waar tijdens de Spaanse Burgeroorlog nogal wat antifascisten het leven lieten; Ernst Busch (als In dem Tal dort am Rio Jarama), Hedy West en Wolf Biermann namen ook een versie op
Cover van NIGHTINGALE, THE in 1945 - zelfde tune als in Aunt Mollie Jacksons in One Morning In May en van zowel Marvin E. Thornton en The Coon Creek Girls in The Soldier And The Lady in 1913 Massacre, dat ook zijn eigen lemma heeft (zie daar)