CROSS ROAD BLUES

Laatste aanpassing op 29/11/2018

Artiest: Robert Johnson
Auteur: Robert Johnson
Label: Vocalion
Jaar: 1936

Het kruispunt waar hij zogezegd zijn ziel aan de duivel verkocht. Welk kruispunt? Keuze zat in de Delta. De Chamber of Commerce in Delta hoofdplaats Clarksdale heeft alvast een marker neergezet midden op het drukke kruispunt van Highways 61 & 49, de twee voornaamste uitvalswegen in de regio. Alleen komt die kruising niet overeen met de plaats waar die wegen samenkwamen in de tijd van Robert Johnson. Er zijn ginder wel vijf of zes plaatsen aan te wijzen waar de 61 en de 49 mekaar raken of raakten. De mensen van het Delta Blues Museum in Clarksdale worden gek van de vragen die hen hieromtrent worden gesteld. De Walter Hill film Crossroads ('86) gebruikte lukraak een kruispunt een mijl of twee onder Beulah, MS, de gebroeders Coen film O Brother Where Art Thou een nog anoniemer kruispunt ergens in Coahoma County en de mensen uit Tunica County, van waaruit Robert Johnson echt vertrok om begaafd terug te komen, houden het op het kruispunt bij het Dockery kerkhof op de Bonnie Blue Road, even ten oosten van de oorspronkelijke Hwy 61, het eerste kruispunt wat hij tegen kwam na bij zijn moeder thuis te zijn vertrokken.

Covers:

1954:

Elmore James [als Standing At The Crossroads; zelfde gegeven, eigen lyrics]

1962:

Homesick James

1966:

Powerhouse [met Jack Bruce, Paul Jones, Stevie Winwood en Eric Clapton; eerste cover; op lp What's Shakin']

1966:

Allman Joys [zang: Duane]

1968:

Cream [als Crossroads, met een vers uit Johnsons Traveling Riverside Blues; voor de BBC deden ze al een versie eind '66]

1970:

Derek & The Dominos

1976:

Lynyrd Skynyrd

1979:

Molly Hatchet

1981:

Rory Block

1982:

Eric Clapton & Jeff Beck [op The Secret Policeman's Other Ball]

1986:

Ry Cooder [in film Crossroads]

1986:

Cowboy Junkies

1999:

Buckwheat Zydeco

2000:

Peter Green & Nigel Watson

2001:

Blues Band

2004:

Rush

2006:

Dion

2008:

Ricky Koole

2010:

Cyndi Lauper

Meestal met Robert Johnson geassocieerd, werd dit ziel-aan-de-duivel verhaal ook verteld door zijn voorganger Tommy Johnson. Uit een boek over volksgeloof onder zwarten in the South uit 1926 blijkt het ginder zelfs van alle tijden te zijn (Folk Beliefs Of The Southern Negro - Newbell N. Puckett, PhD - Oxford University Press). Het is een haast essentieel kenmerk van de blues dat bepaalde versregels of zelfs hele melodie├źn of verhaallijnen uit een gezamenlijke pot worden gelicht en geherinterpreteerd. Wat het onmogelijk maakt vaste afspraken te maken van wanneer af men binnen de blues van plagiaat kan spreken of copyright kan laten gelden. Hoeveel woorden moeten in volgorde zijn overgenomen en op welke manier? Dat er auteursrechten verschuldigd zijn aan de erven Robert Johnson telkens een moderne zanger Cross Road Blues opneemt is nogal evident, al ziet Ed Komara van het Blues Archive in Oxford, MS een melodisch precedent in Straight Alky Blues van Leroy Carr & Scrapper Blackwell ('29 - Vocalion). Zie ook het commentaar van Keith Briggs in het boekje bij cd boxset Beg, Borrow Or Steal - The origins, music and influence of Robert Johnson (Catfish).

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter