HAMBONE

Aangemaakt op 05/10/2008
Laatste aanpassing op 02/01/2024

Artiest: Hambone Kids
Auteur: traditional
Jaar: 1952

Drie schoolkinderen uit Chicago waaronder Sammy McGreer (wiens vader twee strofen uit Mockingbird aandroeg) en de latere Dee Clark. Tijdens een crochetwedstrijd voor tv. Zij waren geïnspireerd door een schoolmakker, pas toegekomen uit Mississippi en het was eerst alleen op hun school een hit. Toen raakte ook dat plaatselijk tv-station geïntrigeerd en via dat vrij podium Red Saunders. Hambone combineert dansen en kletsen op eigen lichaamsdelen. Vanuit de slaventijd bekend als Patting Juba. Slaginstrumenten waren toen taboe wegens de vermeende mogelijkheid om er vanop afstand signalen mee uit te wisselen.

Covers:

1952:

Red Saunders Orch. [noveltyhit voor Okeh met Dolores Hawkins en diezelfde Hambone Kids (zie noot)]

1952:

Phil Harris & Belle Sisters

1952:

Frankie Laine & Jo Stafford

1952:

Tennessee Ernie Ford

1955:

Bo Diddley [gelijkaardig ritme in Bo Diddley en met inbegrip van flardjes Mockingbird in de tekst; tegelijk basisritme van de meeste van zijn latere nummers; in de tekst van Hambone gaat het trouwens over een Mr Bo ergens]

1956:

Buddy Holly [idem]

1959:

Dee Clark [in Hey Little Girl; onder zijn echte naam Delecta Clark was hij een van de drie oorspronkelijke Hambone Kids]

1959:

Lonnie Young, Ed Young & G.D. Young [als Oree; Alan Lomax-opname in de North Mississippi Hills; dans ook bekend als Ida Reed, hetgeen door Lomax verkeerd begrepen werd]

1960:

Bessie Jones [Alan Lomax-opname; wellicht het dichtst in de buurt van de oorspronkelijke ritmiek]

1960:

Rayburn Anthony [voor Sun]

1960:

Paul Evans [als Hambone Rock]

1962:

Carl Perkins [als Hambone]

1962:

Shadows [als Bo Diddley]

1963:

Ronnie Hawkins [idem]

1963:

Dick Shawn [parodie]

1964:

Animals [als Bo Diddley]

1966:

Bill Haley [als Pancho]

1969:

Napoleon Strickland [als Shimme She Wobble en in '70 als Soft Black Jersey Cow]

2007:

Key Frances

Hoewel die familie Young-opname van latere datum is dan de Bo Diddley-beat, kan men hen moeilijk beschuldigen hun ritme van Bo te hebben. Beider gesyncopeerde ritme stamt in rechte lijn van Afrikaanse hambone-patronen. Hambone staat voor ritmisch op het eigen lichaam slaan (bij gebrek aan slaginstrumenten). Op hun beurt gingen Willie And The Hand Jive (zie daar), Not Fade Away (zie daar), Cannonball (Duane Eddy) en Magic Bus (zie daar) duchtig bij Bo Diddley te leen (zie ook: Hey Bo Diddley). Bo zelf daarover: "I opened the door and everybody ran through it. I was left holding the door knob." Verder is dit ook de basis voor een van de clave-ritmes inherent aan zowat alle Afro-Cubaanse muziek (de son clave). (Voor de Shave And A Haircut, Two Bits-connectie, zie: That's It).

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter