Zoeken in        

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

The Originals The Originals - Prequel of the hits

Deze nooit aflatende zoektocht naar de oorsprong van werkelijk alle populaire muziek denkbaar werd in het verleden tot vier keer toe gebundeld en hier is nu eindelijk een vijfde update, voor het eerst in het Engels. Omdat er volle tien jaar verliep sedert vorige editie, geldt meer dan ooit het adagium: weg met die oude versies, dit is de nieuwe maatstaf.

The Originals - Prequel of the Hits. Barstens vol content. Met de levensloop van straks 12.000 muziektitels, stuk voor stuk teruggevoerd naar hun vroegste manifestatie, vaak jaren voor de hitversie(s). Ook alle covers die ertoe doen worden meegegeven.

Het boek is beschikbaar via www.epo.be.


The Originals

Waar omkijken de regel is. Ver achterom kijken. Een aanduiding als nineties volstaat hier niet. Hier dient zo mogelijk immers ook rekening gehouden met opnamen uit de 1890s. Hier defileert de hele Totentanz, van Million Dollar Quartet tot 50 Cent, Blackfaced Minstrelsy en Blue Eyed Soul, wijlen en springlevend in een innige farandole. De song staat hier centraal. Niet de zanger, laat staan zijn/haar poedel, ex of neuscorrectie. Papparazzi? Die kant uit. Foto's, filmpjes en audio (voorlopig) ook. Pure content is waar het hier om draait.

Het voorspel van de hits

Liedjes dus, maar welke? Er zijn er zoveel. Liedjes die we kennen of horen te kennen en niet eens noodzakelijk van de charts, overgeleverd of uit de lucht gevallen, opgevangen through the grapevine, blowin’ in the wind. Zolang er maar iets over verteld kan worden of mee aan te vangen is. Muziek hoort thuis in de gereedschapskist. Hun toevallige vertolker, zelfs al heet die Frank Sinatra, is doorgeefluik, haakje aan de muur, quantité négligable. Zelfs als hij My Way zingt, zelfs vooral als hij My Way zingt. Ultieme bedoeling is dat jij My Way zingt. Your Way dus. En alvorens ook maar iemand hierin een verdoken pleidooi voor après ski of karaoke meent te ontwaren, even ernstig blijven en eraan herinneren dat de song van Paul Anka kwam die het op zijn beurt uit het Frans vertaalde en zo zijn we waar we wezen moeten. The Originals, niet The Covers. Constantinopel (Not Istanbul).

Botweg gecoverd volstaat niet om hier weerhouden te worden. De liedjes moeten om te beginnen ouder zijn dan algemeen wordt aangenomen. Dan mag het in zijn tijd de grootste hit zijn geweest, als er toch geen oudere versie bestaat dan die waarmee de song van meet af aan geassocieerd werd, is dat hier een schoon excuus om straal te negeren. Het heet hier niet voor niets The Originals.

Echter, de schijnwerper mag dan gericht zijn op wat vooraf ging, tegelijk wordt ook de hele cover-invalshoek in zijn caleidoscopische diversiteit opportunistisch meegegeven. Voorspel, hit en naspel, elke fase heeft belang in functie van de rest. Raket Naar De Maan is minstens even spannend als Mannen Op De Maan.

Liedjes zonder stamboom zijn als bonen in een spons. Die schieten ook wortel maar te kort om in dit bestand mee te tellen. Waar zou het eindigen als zelfs met ingebouwde restrictie de teller blijft doortikken. 11.500 stuks and counting, ’t zal gaan zeker.

Laatste updates

Een boek als The Originals is altijd maar een tijdsopname. Altijd dienen zich weer nieuwe covers aan, nieuwe titels, nieuwe ontwikkelingen. Altijd werden weer zaken over het hoofd gezien. Vroeger was het dan vier à vijf jaar wachten eer je die aanvullingen in een volgend boek tegenkwam, vanaf nu kunnen die omissies on line worden geraadpleegd én bijgestuurd.

Laatste aanpassing op 14/07/2016 - © Arnold Rypens