Artiest: Emilio Tuero
Auteur: Consuelo Velázquez
Label: RCA
Jaar: 1941
Mexicaanse bariton en acteur. De beginregel haalde de al even Mexicaanse schrijfster Velázquez uit de Spaanse opera Goyescas (1916) van Enrique Granados, meer bepaald uit de aria La Maja y el Ruiseñor (Het Meisje En De Nachtegaal), geïnspireerd door een schilderij van Francisco Goya. (zie ook voetnoot)
Covers:
Trio Servando Diaz [vocaal trio uit Cuba voor Victor in Puerto Rico]
Johnny Rodriguez [in New York voor Decca; andere Johnny Rodriguez dan de Texaanse countryzanger geboren in 1951]
Jimmy Dorsey [n°1 US; zang: Bob Eberle & Kitty Kallen; Engelse vertaling: Sunny Skylar]
Andy Russell [top 10 US]
Marie-Jose [in het Frans]
Pedro Infante [in film A Toda Maquina]
Lucho Gatica [de Spaanstalige versie die bijbleef]
Arthur Rubinstein [als The Maiden And The Nightingale uit Goyescas]
Steve Lawrence & Eydie Gormé [hit B]
Coasters [inspireerde de Jet Harris-versie, vooral dan de instrumentale B-kant met King Curtis]
Jet Harris [Shadows-bassist; hit UK]
Beatles [met Pete Best]
Yvonne Carré [als Küss mich beim Bossa Nova]
Apollo 100 [als instrumental; afgekeken van Jet Harris' versie; hit NL]
Carmen McRae [met Cal Tjader]
Christophe [als Dernier baiser]
Gonzalo Rubalcaba [met Charlie Haden & Jack DeJohnette voor Blue Note]
Natalie Cole [met Andrea Bocelli]
Yoonie Han [speelt de complete Goyescas op Steinway Piano]
Goyescas kende niet het succes dat in normale omstandigheden mocht worden verwacht. De opera werd nl. gecreëerd in Parijs in 1914 net toen WO I uitbrak. De première ging niet door en de creatie verhuisde dan maar naar de Metropolitan in New York, waar Goyescas in januari 1916 voor het eerst werd opgevoerd. Componist Granados was er samen met een cast aan beroemde operavertolkers speciaal voor naar Amerika afgereisd. De triomf die ze daar oogstten was echter van korte duur. Op de terugweg werd hun schip immers door de Duitsers getorpedeerd voor de kust van Dieppe. Een aantal drenkelingen werden gered maar Granados zelf zonk als een baksteen. Die had zich in Amerika laten uitbetalen in baar goud (omdat papieren geld zijn waarde niet hield in oorlogsomstandigheden) en droeg dat waarschijnlijk allemaal op zich om zijn midden.
Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:
Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)