THIRD MAN THEME

Aangemaakt op 12/08/2001
Laatste aanpassing op 21/11/2023

Artiest: Anton Karas
Auteur: Anton Karas
Jaar: 1949

Eerst nog zonder titel, gebaseerd op een melodie uit een citer leerboek. Ruwe versie door Third Man regisseur Carol Reed mee naar Engeland genomen om na te kijken of de mood wel degelijk overeen kwam met die van de beoogde film. Versie die de Karas-cd opent The First Man Of The Zither (Jasmine).

Covers:

1949:

Anton Karas [in film The Third Man; n°1 UK & US (11 weken lang)]

1949:

Lou Preager

1949:

Guy Lombardo [n°1 US voor nog eens 11 weken]

1950:

Bob Hope, Bing Crosby & Judy Garland [voor een radio sketch]

1952:

Hank Snow & Chet Atkins [gitaar instrumental]

1956:

Billy Vaughn

1958:

Earl Bostic

1959:

Mickey Baker

1959:

Eddie Cochran [als Fourth Man Theme]

1961:

Ventures

1965:

Skatalites [als Third Man Ska]

1965:

Jokers

1965:

Indios Tabajaras

1972:

Victor Borge [persiflage]

1973:

Band

1973:

Migra's

1979:

Tielman Brothers

1994:

André Rieu

1994:

Waikikis [als Third Man Tamouré]

2001:

Martin Carthy [Keltische versie]

Citerspeler Karas had er al een hele carrière als straatmuzikant opzitten toen het toeval hem trof op 43-jarige leeftijd. Regisseur Carol Reed had zijn film met Orson Welles (Harry Lime) al bijna klaar toen hij nog op zoek moest naar gepaste muziek. De actie had plaats in Wenen, walsen van Strauss leken hem wat té voor de hand, maar hij vond geen alternatief. Tot hij op een avond een Heurigen (wijncafé) langsliep en voor het eerst in zijn leven een citer hoorde en dan nog wel die van Anton Karas himself. Carol wist meteen dat dit de sound was die hij zocht. Uiteindelijk zou Karas de hele soundtrack volspelen. Een van de themas was een stuk dat Karas al twintig jaar tevoren bedacht had maar dat hij al vijftien jaar niet meer speelde omdat het hem te moeilijk was geworden. Dat werd de Third Man Theme, tegelijk de Harry Lime Theme, opgenomen onder Reed's keukentafel voor het spookachtig effect, tevens bereikt door gebruik van overdubbing. En terwijl zijn ooit titelloze stuk transatlantisch aansloeg, speelde Karas alweer voor een aalmoes in de straten van Wenen. Uiteindelijk zou hij zijn eigen Heurigen openen en tot zijn dood alleen nog leuke dingen doen. Zie ook: Danube Incident.

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter