MBUBE

Laatste aanpassing op 17/08/2018

Artiest: Solomon Linda's Evening Birds
Auteur: Solomon Linda
Label: Singer
Jaar: 1939

Ware naam: Solomon Ntsele. Zuid-Afrikaan opgegroeid nabij Ladysmith in Zululand. Overleed in 1962. Mbube was een grote hit in wat tegenwoordig Swaziland heet. Het gaat over een slapende leeuw (Mbube Wimoweh). "Als iedereen even stil kan zijn hebben we straks misschien leeuwenvlees te eten". Linda noemde dit een 'song for the girls'. Vandaar de hoge stemuithalen. Precies die falsetuithaal van Linda gaf de melodie die door The Weavers werd overgenomen. Heruit op Rounder compilatie Mbube Roots met uitsluitend Zulu zanggroepen.

Covers:

1952:

Weavers with Gordon Jenkins [hit US als Wimoweh, instrumentaal op het woord Wimoweh na (zie ook voetnoot)]

1952:

Yma Sumac [idem]

1952:

Jimmy Dorsey [idem]

1959:

Kingston Trio [de eersten die Linda credits gaven]

1960:

Miriam Makeba [in Xhosa-taal; ook met credits voor Linda]

1960:

Randy Sparks Three [als Eh Wimoweh; eerste Engelstalige versie en met een brullende leeuw aan het begin]

1960:

Kitty White [als Wimoweh (The Lion Sleeps), zonder verwijzing naar enige leeuw]

1961:

Tokens [n°1 US als The Lion Sleeps Tonight; RCA producers Hugo (Peretti) en Luigi (Creatore) kregen de Tokens auditie-tape te horen, vielen voor hun Wimoweh, maar besloten er een tekstschrijver bij te halen; met tien woorden aangedragen door George David Weiss, die daar tot voor kort royalties op bleef innen: "In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight"; Miriam Makeba vond dat maar niks: een leeuw slaapt in de savanne]

1961:

Playmates [als Wimoweh, één maand voor The Tokens en ook weer met (andere) tekst zonder leeuwenverwijzing]

1961:

Karl Denver [idem; hit UK]

1961:

Romeos [antwoordsong als The Tiger's Wide Awake]

1961:

Gloria Lasso [als Réveille-toi, één maand voor Henri Samvador]

1962:

Henri Salvador [als Le Lion est mort ce soir; ook in het Duits, Italiaans en Spaans]

1962:

Bert Kaempfert [als Wimoweh op A Swingin' Safari]

1962:

Strangers [als Oe Kan Da Na; hun eerste hit in het Antwerps]

1964:

Sawbuck Singers [volgen Playmates versie]

1964:

Glen Campbell [als The Lion Sleeps Tonight]

1965:

Manhattan Brothers

1965:

New Christy Minstrels [idem]

1968:

Tremeloes [idem]

1971:

Robert John [idem; n°3 US; dit zijn opnieuw The Tokens]

1975:

Brian Eno [idem]

1975:

Bamses Venner [als Wimmersvej; Deens]

1982:

Tight Fit [n°1 NL & B als The Lion Sleeps Tonight]

1985:

André Van Duin [als Een Boutje En Een Moertje En Een Schroefje En Een Nippeltje]

1986:

Nylons

1990:

Ladysmith Black Mambazo [op lp Do It Accapella]

1992:

Pow Wow [Top 5 Fr]

1992:

R.E.M. [ook The Sidewinder Sleeps Tonight wijst op fascinatie]

1992:

They Might Be Giants [in The Guitar]

1993:

Nanci Griffith [als Wimoweh]

1994:

Manu Dibango [idem]

1998:

Voice Male [als The Lion Sleeps Tonight]

1999:

Helmut Lotti [idem]

2001:

Baha Men [sample van The Tokens in You All That]

2003:

Cooldown Café feat. Gerard Joling [idem]

2004:

Hans Theessink [als Mbube met het trio Insingizi uit Zimbabwe]

2010:

Angelique Kidjo

Voor Hergé leken vreemde talen allemaal Marrolien, voor Willy Vandersteen plat Antwerps. Telkens als een Suske & Wiske-verhaal in Afrika speelde werd de plaatselijke bevolking enig Sinjorendialect in de mond gelegd. Wie aan zoiets natuurlijk veel leut beleefden waren De Strangers. Een van de eerste plaatjes die zij in het Antwerps uitbrachten hanteerde zo'n Zulu-Antwerps maar is - toeval of niet - van oorsprong Zuid-Afrikaans. Awelawel Wadisdana Oekandana was in 1962 hun versie van de toenmalige Tokens-hit The Lion Sleeps Tonight, wat op zijn beurt de Engelse bewerking was van een Zululied uit 1939, gecreëerd door Solomon Linda en zijn vierstemmige zanggroep The Evening Birds. Muziekinstrumenten waren verboden voor zwarte werkers in de townships van Zuid-Afrika, ze zouden ze wel eens als wapen kunnen gebruiken. Zingen was daarom hun enige uitkomst en de manier waarop Linda's Evening Birds zongen ontketende een hele stroming onder township-jivegroepen met als latere exponent de fameuze Ladysmith Black Mambazo, bekend van de Graceland-lp van Paul Simon. Het nummer dat in '39 die hele evolutie op gang bracht was juist Mbube. Gallo Records, dat ondertussen de Singer catalogus had overgenomen, stuurde een keure naar Decca in New York, echter zonder noemenswaardig resultaat, op Alan Lomax na die hier brood in zag voor Pete Seeger en zijn Weavers. Die vielen inderdaad voor Mbube, namen de credits onder de fictieve naam Paul Campbell en scoorden hoog met hun bewerking als Wimoweh, zij het nog niet zo hoog als harmony-vocalgroep The Tokens en elektro-popgroep Tight Fit (respectievelijk n°1 in US en UK). De leeuw mag dan al lang dood zijn, maar liefst negen 'auteurs' pikten jarenlang zijn karkas leeg. Nog maar sinds kort is eindelijk ook een regeling getroffen tussen Gallo Records en de enige nog overlevende dochter van Solomon Linda. Vroeger onder het apartheidsregime was de regel simpel: "Blacks are not allowed to have royalties".

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter