Artiest: Meade Lux Lewis
Auteur: Meade Lux Lewis
Label: Paramount
Jaar: 1927
Imitatie van een trein die langs gebouwen en over bruggen rijdt. Niet de allereerste, maar wel de eerste belangrijke boogiewoogieopname, een met weerklank. Werd wel pas twee jaar later uitgebracht. Blind Lemon Jefferson (een gitarist nota bene) gebruikte al een boogiepatroon aan het begin van zijn Rabbit Foot Blues ('26 op Paramount) tijdens een sessie waarin hij ook een Booger Rooger Blues speelde. Zie vooral ook onder Pinetop's Boogie Woogie en Cow Cow Boogie.
Covers:
Jimmy Yancey [leermeester van Meade Lux Lewis]
Werd pas een standard na de Depressie, toen Meade Lux Lewis herontdekt werd door John Hammond Sr. Die bracht Lewis samen met Albert Ammons en Pete Johnson naar New York in '38. Als het Boogie Woogie Trio speelden die toen samen op het eerste, fameuze Spirituals To Swing-gebeuren in Carnegie Hall en toen pas werd boogiewoogie een begrip. Lewis en Ammons werden in 1938 de eerste muzikanten op het Blue Note-label, opgericht door Duitse immigrant Alfred Lion precies om hen op te nemen.
De stijl ontstond al aan het begin van de twintigste eeuw, zoniet nog vroeger. Een vroege vertegenwoordiger was Jimmy Yancey (1894-1951). Hoewel hij doorging voor de mentor van Meade Lux Lewis duurde het tot eind jaren dertig eer er ook van hem een versie verscheen. De successtory van de boogiewoogie zou maar eerst tijdens WO II op kruissnelheid komen met The Andrews Sisters' Beat Me Daddy Eight To The Bar en Boogie Woogie Bugle Boy From Company B, nummers die dus een beetje blinde passagier speelden op de rug van die dertien jaar oudere Honky Tonk Train Blues van Meade Lux Lewis.
Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:
Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)