THAT'S ALL RIGHT

Laatste aanpassing op 20/03/2013

Artiest: Arthur Crudup
Auteur: Arthur Crudup
Label: RCA Victor
Jaar: 1946

Oorspronkelijke titel: I Don't Know It. Drie jaar later de eerste blues/R&B op 45 toeren (op rood vinyl). Licht beïnvloed door My Black Mama van Son House (zie daar) en tekstueel wat verwant aan Lemon Jeffersons That Black Snake Moan uit '26, Little Brother Montgomery's Something Keeps A-Worryin' Me uit '36 en Louis Jordan's It's A Low-Down Dirty Shame uit '42. Arthur Crudup was een semi-pro; halftijds sharecropper in Mississippi, occasioneel muzikant in Chicago, waar hij - zoals alle bluesmen toen - vastlag bij Lester Melrose. Ook toen Melrose achteraf Crudup's contract doorverkocht aan Hill & Range (de muziekuitgeverij die de Elvis-belangen behartigde), veranderde dat niets aan de hulpeloze positie waarin hij bleef verkeren (terwijl Elvis inmiddels al drie van zijn nummers had opgenomen). Crudup brak met Melrose toen bleek dat hem helemaal geen royalties werden uitbetaald.

Covers:

1954:

Elvis Presley [als That's All Right Mama; de perfecte synthese van R&B, C&W, gospel en pop; twee strofen minder dan Crudup]

1954:

Marty Robbins [op z'n Elvis; zijn versie verkocht nationaal en scoorde beter]

1957:

Little Junior Parker

1959:

Ray Smith

1959:

Ral Donner

1962:

Rockers [als C'est d'accord maman]

1963:

Beatles [BBC-opname]

1968:

Mike Bloomfield & Al Kooper

1969:

Albert King

1970:

Scott Dunbar

1970:

Albert Lee

1971:

Rod Stewart

1972:

Jimmy Ellis [met op de B-kant Blue Moon Of Kentucky en op Sun, dat toen was overgekocht door Shelby Singleton; het klinkt ook als Elvis; oorspronkelijk uitgebracht zonder artiestennaam op het label]

1977:

Slade

1977:

Waylon Jennings

1979:

Hank C. Burnette [instrumentaal]

1985:

Jesse Garon [als Tout va très bien maman]

1988:

Paul McCartney [op Russische lp]

1992:

Vince Gill [in film Honeymoon In Vegas]

1993:

Danny Gatton [in medley]

1996:

Junior Wells

2000:

Guido Belcanto [als It's Alright Mama]

2004:

Stray Cats

2005:

Cheyenne Jackson [in Broadway musical All Shook Up]

2005:

Tyler Hilton [in Johnny Cash biopic Walk The Line]

2008:

T-Model Ford

2008:

Green Day

2009:

Bill Frisell

A-kant van Presley's allereerste Sun-single, het nummer dat Sam Phillips definitief overtuigde en weldra een hele na-oorlogse generatie met hem. Dit nummer verkocht voorlopig slechts 20.000 exemplaren. Aanvankelijk had ook Sun-baas Phillips nog bedenkingen: vond Presley wel een interessante stem hebben en apprecieerde heel duidelijk zijn manier om in elke song zoveel gevoel te leggen, maar tot dan toe had hij Elvis alleen nog maar ballads horen zingen en dat was nu niet bepaald het repertoire waar Sam om zat te springen. Waar Sam Phillips wel al jaren voor vocht was voor de zwarte muziek uit Memphis en omstreken: Rocket 88 van Jackie Brenston, Bear Cat van Rufus Thomas, de eerste opnamen van Howlin' Wolf, allemaal dingen die bij Sam waren ingeblikt. Groot was daarom zijn verbazing toen hij die blanke tiener zo ervaren hoorde omspringen met That's All Right, uptempo countryblues geschreven door Arthur 'Big Boy' Crudup, een zwarte veertiger uit Belzoni, Mississippi. Elvis die daar niet ver vandaan was grootgebracht, legde in '56 in een interview uit hoe hij door die zwarte muziek werd beïnvloed: "The coloured folks been singing it and playing it just like I'm doing now, man, for more years than I know. They played it like that in the shanties and juke joints and nobody paid it no mind 'till I goosed it up. I got it from them. Down in Tupelo, Mississippi I used to hear old Arthur Crudup bang his box the way I do now and I said if I ever got to the place I could feel what old Arthur felt, I'd be a music man like nobody ever saw".

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter