LLORANDO SE FUE

Aangemaakt op 04/04/2003
Laatste aanpassing op 16/02/2024

Artiest: Kjarkas
Auteur: Gonzalo Hermoza/Ulysses Hermoza
Label: Lauro
Jaar: 1982

B-kant van 33-toerensingle Wa Ya Yay, wat op zijn beurt dan weer gecoverd werd door Goya & Carmina (zie daar). Met dank aan André Vermeulen, destijds voor de VRT-nieuwsdienst in het kielzog van paus Johannes Paulus II in Bolivië, om een exemplaar van die single toen mee te brengen.

Covers:

1984:

Cuarteto Continente [Peruviaanse cumbia met accordeon]

1986:

Marcia Ferreira [Portugese versie als Chorando Se Foi]

1989:

Kaoma [n°1 in heel Europa als Lambada]

1989:

Arie Ribbens [als Bij Rio Links Af]

1989:

Strangers [als 'n Braziliaans Feestje]

1990:

Kid Creole & The Coconuts

1990:

Garçons Bouchers

2011:

Jennifer Lopez feat. Pitbull [aardig wat elementen in zomerhit On The Floor]

Hoge bomen vangen veel wind, Lambada van Kaoma was een hoge boom, de wind kwam van The Originals. De grootste hit van '89, de meest verkochte single van de 80s in Europa, de grootste dansrage sedert de Twist was immers gepikt. Lambada als genre mag dan een Braziliaans dansritme zijn, melodie en tekst van dit succesnummer zijn Boliviaans; Spaans dus i.p.v. Portugees. Llorando Se Fué betekent Wenend Ging Zij Heen, gecomponeerd door Gonzalo & Ulysses Hermoza, twee broers van de groep Kjarkas, een instituut in Bolivia. Beiden leidden een rond Kjarkas ontstane school waar authentieke Andesmuziek wordt onderwezen, waar traditionele Andesinstrumenten worden gebouwd, waar een plaatselijk folklore-archief wordt bijgehouden en gewoontes intact gelaten. Uitgerekend die respectabele broers zagen zich tekst en melodie ontfrutseld door twee gewiekste producers: Olivier Lorsac (een Fransman) en Jean Karakos (een Griek) 'kochten' in Brazilië 400 bestaande Zuid-Amerikaanse melodietjes, huurden in de Nordeste de studiogroep Kaoma, joegen Llorando in tanga de dansvloer op en lieten auteursrechten binnenrollen onder de fictieve naam Chico de Oliveira. Dat was al een hele tijd aan de gang eer de Hermozas in de verre Andes wakker schoten en nog een hele tijd ging daar overheen eer er van daaruit gerechtelijke stappen werden ondernomen. Proces dat aansleepte tot de grootste verkoopgolf al voorbij was, maar uiteindelijk toch gewonnen werd door de twee Hermozas. Wat viel er nog te rapen? Een eerder symbolische schadevergoeding, een rechtzetting op de volgende plaat van Kaoma, blokkering van de auteursrechten, een levensverzekering op naam van hun echtgenoten en - belangrijk - het terugwinnen van hun Boliviaans eergevoel. In een legendarisch telefonisch interview in Domino The Originals, onderstreepte Gonzalo Hermoza dat het hen helemaal niet om de (nochtans miljoenen) pesos te doen was. Dat proces (in Rio gevoerd) ging enkel om 'honor' en om die terug te winnen gaat een Andesbewoner heel ver. Hun zucht naar principiële rechtvaardigheid werd echter gehoord. Op alle latere heruitgaven van de Lambada staat klaar en duidelijk Hermosa/Hermosa bij de credits, een overwinning niet alleen voor henzelf. Het Llorando Se Fue-proces is gefundenes rechtsspraak voor elke voorbijgestoken originele auteur waar ook ter wereld. Dat neemt verder niet weg dat de Hermosas hun Llorando Se Fué zelf maar als een niemendalletje beschouwden; het nummer stond niet eens op hun Best Of Los Kjarkas-verzameling en toen ze het in 1982 voor het eerst uitbrachten was dat maar als B-kantje. Ze speelden het wel live; ook toen ze in '84 een kerktoernee door Europa maakten. In België traden ze toen op in de Onze Lieve Vrouw-aan-de-Dijle kerk in Mechelen. Uitgerekend in de kerk waar voor het eerst in België de Lambada werd gespeeld had zoveel jaar later de begrafenisplechtigheid voor Julien Put plaats, de man die dat Domino-interview in goeie (Spaanse) banen leidde.

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter