Woody Guthrie


Originals

Covers

  • Cover van BUFFALO SKINNERS in 1935 - en in '45 toen hij de tekst gebruikt van Boggy Creek (uit de Cowboy Songs-verzameling van vader Lomax)
  • Cover van CALIFORNIA BLUES (BLUE YODEL #4) in 1940
  • Cover van WILDWOOD FLOWER in 1940 - als Reuben James
  • Cover van JOHN HARDY in 1940 - als Tom Joad, één van zijn Dust Bowl Ballads; geschreven in het appartement van Alan Lomax na het horen van de Carter Family versie
  • Cover van LONESOME ROAD BLUES in 1940 - idem voor Alan Lomax; ook in film Grapes Of Wrath; schreef het toe aan een weggelopen slaaf
  • Cover van LONESOME VALLEY in 1940 - L.o.C.opname voor de microfoon van Alan Lomax
  • Cover van SEE THAT MY GRAVE IS KEPT CLEAN in 1940 - zelfde melodie in Vigilante Man (heeft ook eigen entry) en in '44 in Lonesome Day
  • Cover van TALKING BLUES in 1940 - zelfde aanpak in Talking Dust Bowl Blues voor Victor nadat hij het eerder had gespeeld voor de microfoon van Alan Lomax; Woody was een prater en een goeie, getuige die gesprekken met Alan op de Rounder cd Library Of Congress Recordings; vaak hanteerde hij dan ook spreektaal in zijn songs (onder invloed van Robert Lunn)
  • Cover van LORD DON'T YOU KNOW I HAVE NO FRIEND LIKE YOU in 1940 - weer een andere tekst (één van zijn Dust Bowl Ballads) maar melodisch duidelijk door The Carter Family geïnspireerd als I Ain't Got No Home In This World Anymore
  • Cover van DO LORD, DO REMEMBER ME in 1940 - als Worried Man Blues
  • Cover van PUT MY LITTLE SHOES AWAY in 1940s
  • Cover van CRAWDAD SONG in 1940s
  • Cover van IRENE in 1941 - als Roll On Columbia en in '42 als Ramblin' Round
  • Cover van MULE SKINNER BLUES in 1941 - als Columbia Waters en in '44 als Muleskinner Blues (voor Asch)
  • Cover van WHOOPIE TI-YI-YO (GIT ALONG LITTLE DOGIES) in 1941
  • Cover van TALKING BLUES in 1941 - zelfde melodie (voor zover je over melodie mag spreken in een talking blues) in Talking Columbia en Washington Talkin' Blues, twee van de vele songs geschreven in opdracht van de Bonneville Power Administration, de elektriciteitsmaatschappij die de Grand Coulee Dam uitbaatte op de Columbia Rivier en die het hele noordwesten van de States van elektriciteit moest voorzien; Woody, de volksvriend, werd erbij gehaald om plaatselijke boeren het nut van elektriciteit te doen inzien; dat was toen nog iets nieuws en zijn slagzin werd: "Het loopt langs alle kanten en het is nog goedkoper dan regenwater" (zie ook: Oregon Trail en Grand Coulee Dam)
  • Cover van HOUSE OF THE RISING SUN, THE in 1941 - als The Rising Sun Blues
  • Cover van GOLDEN WILLOW TREE, The in 1942 - idem
  • Cover van WABASH CANNONBALL in 1942 - melodie in Grand Coulee Dam
  • Cover van BILLY THE KID in 1944
  • Cover van BLACK JACK DAVID in 1944 - als Gypsy Davey
  • Cover van DANVILLE GIRL in 1944 - als Danville Girl N°1 en N°2
  • Cover van FROG WENT A COURTIN' in 1944
  • Cover van HOBO'S LULLABY in 1944 - die dus eigenlijk een beetje hetzelfde leven leidde als Goebel Reeves
  • Cover van PICTURES FROM LIFE'S OTHER SIDE in 1944 - idem
  • Cover van WHEN THAT GREAT SHIP WENT DOWN in 1944 - met Cisco Houston en Sonny Terry
  • Cover van MAKE ME A PALLET ON THE FLOOR in 1944 - met Cisco Houston en Sonny Terry
  • Cover van STEWBALL in 1944
  • Cover van I'M NINE HUNDRED MILES FROM HOME in 1944 - als Nine Hundred Miles in Ballad Opera The Martins And The Coys (geproduceerd door Alan Lomax); in '46 ook als Train #45; nam ook Grayson & Whitters Wreck Of The Southern Old 97 op, Grayson & Whitters' Sally Goodin' en een 900 Miles
  • Cover van (WHAT YOU GONNA DO) WHEN THE WORLD'S ON FIRE in 1944 - tune van Little Darling, Pall Of Mine in This Land Is Your Land (zie daar)
  • Cover van SOURWOOD MOUNTAIN in 1944
  • Cover van JOHN HARDY in 1944 - als Johnny Hart
  • Cover van WHO'S GONNA SHOE YOUR PRETTY LITTLE FEET in 1944
  • Cover van ROVING GAMBLER, THE in 1944 - als Gambling Man; ook delen van zijn tekst zijn identiek; pas uit in '97
  • Cover van DOLLAR DOWN AND A DOLLAR A WEEK, A in 1944
  • Cover van CAN I SLEEP IN YOUR BARN TONIGHT MISTER in 1944 - idem; tijdens de late thirties ook al als Jarama Valley, waar tijdens de Spaanse Burgeroorlog nogal wat anti-fascisten het leven lieten; Ernst Busch, Hedy West en Rolf Bierman namen ook een versie op
  • Cover van SALLY GOODIN' in 1945
  • Cover van GIRL I LEFT BEHIND ME, THE in 1945 - op fiddle met Bess Lomax Hawes (mandoline) en Butch Hawes (banjo)
  • Cover van NIGHTINGALE, THE in 1945 - zelfde tune als Aunt Mollie Jackson's in One Morning In May en van zowel Marvin E. Thornton en The Coon Creek Girls in The Soldier And The Lady in 1913 Massacre, dat ook zijn eigen entry heeft (zie daar)
  • Cover van BUFFALO GALS (WON'T YOU COME OUT TONIGHT?) in 1946
  • Cover van UNION MAID in 1946 - in Town Hall, New York City tijdens een vakbondsbijeenkomst; opgenomen door Moses Asch, de enige auteursversie
  • Cover van CUMBERLAND GAP in 1947 - voor Moses Asch met Cisco Houston en Sonny Terry; ook als End Of My Life
  • Cover van TALKING BLUES in 1947 - als Talkin' Subway na zijn eerste bezoek aan New York
  • Cover van LOST JOHN in 1949 - In Performance in Newark, N.J.
  • Cover van CRIPPLE CREEK in 1953 - met Cisco Houston en Sonny Terry
  • Cover van OLD TIME RELIGION, THE in 1963

Contact


Nieuwe suggesties, aanvullingen en/of correcties kunnen steeds per post of via e-mail naar onderstaand adres verzonden worden:

Arnold Rypens
Rozenlaan 65
B-2840 Reet (Rumst)

info@originals.be

No Facebook No Twitter